İslama qarşı, xüsusən də teizm-ə qarşı gətirilən çox şablon, səthi və
mənasız bir arqument var. Belə ki, bir müsəlman (teist) kainatı
yaradan, var edən və ona fizik qanunlarını qoyan bir Tanrının varlığını
müdafiə edəndə bəziləri "Kainatı Tanrının/Allahın yaratdığını hardan
bilirsən? Bəlkə kainatı bir uçan boşqab yaradıb, bəlkə bir əjdaha
yaradıb, bəlkə bir canavar yaradıb və s." kimi etirazlar edirlər. Bu
fikirlər o qədər absurd, fəlsəfi cəhətdən o qədər yoxsul və o qədər
mənasızdır ki, adam hardan başlayacağını bilmir. Gəlin burdan başlayaq:
1) Bu sualı verməzdən öncə soruşulması lazım olan sualı görməzdən
gəlirlər. Yəni sualı belə verə bilərlər: "Siz kainatı yaradan bir
Tanrının olduğunu müdafiə edirsiz, tamam, bəs bunu nəyə əsasən müdafiə
edirsiz?". Amma əksər halda bu sualı vermirlər, qarşı tərəfin
əsaslandırmalarını dinləmədən kainatı bir əjdahanın, bir canavarın niyə
yarada bilməcəyini soruşurlar ki, burda məqsədləri zatən bəllidir;
söhbəti yayındırmaq və söz oyunu oynamaq. Halbuki teistlərin kainatı
yaradan bir Tanrının varlığını hansı səbəblərə görə müdafiə etdiyini
normal şəkildə dinləsələr, o zaman "yaradan niyə bir əjdaha deyil, bir
canavar deyil " tipli suallar verməzdilər.
2) İnterference to the
best explanation, yəni "açıqlamalar arasında ən məntiqli açıqlamaya baş
vurma" - fəlsəfə prinsipini bilmirlər və ya görməzdən gəlirlər. Qısaca
bu prinsip onu deyir ki, alternativlər arasında hansı daha məntiqlidirsə
və tutarlılığa sahibdirsə, o ən uyğun açıqlama hesab olunur, taa ki
ondan daha güclü və məntiqli açıqlama gətirilməyənə qədər. Məsələn, siz
telefonunuza 10 rəqəmli kod qoymusuz. Mən telefonu götürürəm və kodu aça
bilirəm. İndi mənim kodu aça bilməyimin ən məntiqli açıqlaması nədir?
a) Mən o kodu bilirdim deyə telefonu aça bildim
b) Mən təsadüfən klaviaturaya basdım, rastgələ şəkildə bir kod yığdım və telefon açıldı.
Hər iki hal mümkündür, amma hansının baş vermə ehtimalı daha çoxdur?
Şübhəsiz ki, birincinin. Yəni telefonu aça bilməyimin ən məntiqli
açıqlaması o kodu bilməyimdir. Bu açıqlama xaricindəki açıqlamaların da
mümkün olma ehtimalı var, lakin ehtimallar çox zəifdir və digər
alternativlərin məntiqli və tutarlı olmaları göstərilmədiyi təqdirdə
birinci variantın doğru qəbul edilməsi daha məqsədəuyğundur.
Eynilə
də kainatı açıqlamaya baş vuran biri açıqlamanı bu şəkildə edir: Qüdrət
və elm sahibi bir Tanrı var və onun iradəsi nəticəsində bu kainat var
olub. Çünki kainatın öz-özünü yarada biləcəyi və ya şans əsəri yarana
biləcəyi fikri ehtimal cəhətdən çox zəifdir. Buna görə də açıqlama üçün
bir Tanrının varlığını önərmək daha məntiqlidir... Bu açıqlama öz
yerində.
Qarşı tərəf nə edir? Deyir ki, yaradan bəlkə Tanrı deyil, bir əjdahadır, bəlkə bir canavardır və s.
İnsafla baxaq; buna biz məntiqi yanaşma deyə bilərikmi? Ay qardaş, axı
sən bəhs etdiyin şeylər yaradılan, gözümüzlə görə bildiyimiz şeylərdi,
onlar da heç kainatı yarada bilərlər? Barı insan daha məntiqli açıqlama
təqdim edər, sən özünü doladığının fərqindəsən?
3) Bu sualları
vermələri "Tanrının sifətlərini və xüsusiyyətlərini bilməməkdən"
qaynaqlanır. Yəni teizmin etiqad etdiyi Tanrı kainatı yaratdığı üçün
elm, iradə və qüdrət sahibdir. Kainatı yaratdığı üçün məkan olaraq
kainatda deyil və zamanı da yaradan biri olduğu üçün zamandan da asılı
deyil...
Sən nə edirsən?! Zamandan, məkandan asılı olan şeylərdən
yola çıxaraq "bəlkə bunlardan biri yaradıb" tipli məntiqsiz fikirlər
yürüdürsən. Halbuki bəhs etdiyin şeylər Tanrının xüsusiyyətlərinə sahib
olmadıqları üçün Tanrı ola bilməzlər...
Bu arada qarşı tərəf belə bir şey iddia edə bilər:
Okay, Kainatı X adında qüdrətli və elmli bir varlıq yaradıb, bəs sizin
bəhs etdiyiniz Tanrının o X varlığı olduğunu hardan bilirsiz?
Cavabında demək lazımdır ki, sən bilirsən nə etdin? Tanrının
xüsusiyyətlərini götürdün X adlı bir varlığa yüklədin, yəni kainatı
yaradan birinin elm, qüdrət sahibi olması lazımdır, sən də bu
xüsusiyyətlər götürdün yüklədin bəhs etdiyin X varlığına. Nə dəyişdi?
Heç nə!
Bu bilirsiz bəyə bənzəyir? Təsəvvür edin ki, mənə riyaziyyat
dərsi deyən birinə gah Əli deyirəm, gah Hüseyn, gah Həsən. Nəsə
dəyişir? O adam yenə də mənə riyaziyyat dərsini verən kəsdir. Eynilə də
kainatı yaradan birinə istəyirsən God denən, istəyirsən Allah denən,
istəyirsən Einstein denən, istəyirsən X denən, istəyirsən Y denən, lap
istəyirsən uçan canavar, uçan əjdaha denən. Nəsə dəyişəcək? Sən sadəcə
fərqli ad vermiş olursan, mahiyyəti etibarı ilə O yenə də kainatı
yaradan, elm və qüdrətli sahibi olan Tanrıdır.
Nəticə etibarilə, bu tip iddialar çox əsassızdır və ciddiyə alınacaq tək bir tərəfi də yoxdur.
Rəşad Əli Eyvazov
bu boyda yazi yazdin amma heqiqeten senin hec bir mentiqin olmadiginin qenaetine geldim.senin sozunden bele cixir ki bu kainat ozu ozunden yaranib ve hec bir yaradana ehtiyaci yoxdur?onun yaradan terefinden yaradilmasi sablon ve apsurt bir fikirdir ele?mence sen birinci ozunden baslasan yaxsi ederdin.cunki ele insanin ozu yoxdan yaranan bir varliqdir.yeni ki bir parca nutvenin hissesidir insan deyilen varliq.sence bir parca sireli su ozu ozune boyuyub senin boyda insana nece cevrile biler?bu barade dusun onda beserin ozu ozune yaranmadigina yeqinin olar
ReplyDelete